Campagne 'MONO, ongestoord onderweg' van start gegaan

Kom veilig thuis

Social media en het verkeer gaan niet samen. Toch vinden sommige weggebruikers het moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Daarom is de landelijke campagne 'MONO, ongestoord onderweg' weer van start gegaan. Het doel is om fietsers en automobilisten te stimuleren en motiveren om zonder afleiding aan het verkeer deel te nemen. 

Iedereen doet het wellicht wel een keer: mails lezen, een berichtje versturen of de laatste apps checken tijdens het autorijden of op de fiets. Volgens Veilig Verkeer Nederland is het gebruik van een smartphone in het verkeer niet langer de standaard in ons land, maar komt het nog wel voor. Van alle automobilisten gebruikt een kwart (26%) de smartphone nog in de auto. Van hen geeft 16% aan tijdens het rijden berichtjes/appjes te lezen en typt 9% zelfs letterlijk berichtjes terug. Zo’n 7% houdt de aandacht minder bij het verkeer door tijdens het rijden met de telefoon aan het oor te bellen.

MONO staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor met één ding bezig zijn: als je rijdt, houd je je aandacht op één ding en dat is het verkeer. MONO is ongestoord onderweg zijn, zonder afleiding van appjes of social media posts. Zodat mensen hun ogen op de weg houden en niet op hun scherm. Nederland gaat ongestoord onderweg. Rij MONO, fiets MONO. 

Kijk voor meer informatie op www.komveiligthuis.nl/mono.