Clientondersteuning

Clientondersteuning

Een cliëntondersteuner kan u helpen als u ondersteuning van uw gemeente nodig hebt.

Hoe gaat dat precies?
U meldt zich bij de Wmo-loket van de gemeente. De medewerker nodigt u uit voor een gesprek waarbij u uw behoefte aan ondersteuning toe mag lichten. Daarbij kunt u hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. De Wmo-medewerker vertelt u hoe u dit regelt.

Waarbij kan de cliëntondersteuner u helpen?
De cliëntondersteuner kan u bij deze dingen helpen:

  • Zij kan u helpen op een rijtje te krijgen hoe erg uw problemen zijn.
  • Zij kan u helpen om in kaart te krijgen welke Wmo-ondersteuning  u precies nodig hebt.
  • Zij kan helpen bij het aanvragen van zorg, een hulpmiddel of een voorziening.
  • Zij kan helpen bij het aanvragen van jeugdhulp voor uw kind.
  • Zij kan u helpen bij het kiezen uit zorg in natura of een persoonsgebonden budget.
  • Zij kan u helpen bij het maken van een zorgplan.
  • Zij kan u helpen bij de aanvraag van een Wlz-indicatie.

Wlz
Hebt u al een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz)? Dan kan de cliëntondersteuner u hierbij helpen:

  • Zij kan uitzoeken welke zorg u precies nodig hebt en hoeveel.
  • Zij kan erop toezien dat u niet te weinig zorg krijgt.
  • Zij kan u helpen een keuze te maken uit de zorgaanbieders.
  • Zij kan bemiddelen tussen u en de zorgaanbieders zodat u precies de zorg krijgt die u wilt.
  • Zij kan u helpen bij het maken van het zorgplan.
  • Zij kan u helpen bij het kiezen uit zorg in natura of een persoonsgebonden budget

Gratis hulp
De hulp van de cliëntondersteuner is gratis.

Ondersteuning en zorg
Cliëntondersteuning